روکش غلطک پلی یورتان چیست

روکش غلطک پلی یورتان چیست

روکش غلطک پلی یورتان چیست

امروزه در صنایع مختلف از روکش‌های غلطکی استفاده بسیار گسترده و وسیع می‌گردد. تولیدکنندگان قطعات لاستیکی با تولید روکش‌های پلی یورتان به غلطک‌ها عمر طولانی‌تری داده و آنها را مورد استفاده قرار می‌دهند. غلطک ها به دلیل اینکه دوار هستند، برای افزایش سرعت انتقال محصولات به خوبی به کار برده می‌شوند. این غلطک ها از روکش‌های متفاوت و متعددی ساخته می‌شوند که یکی از آنها روکش پلی یورتان است.  در این مطلب قصد داریم تا در مورد روکش غلطک پلی یورتان صحبت کرده و اطلاعات مفیدی را به شما ارائه دهیم.

پیشینه پیدایش پلی یورتان‌ها

بیش از ۵۰ سال است که فرآیندهای پلیمریزلسیون  برای تولید پلاستیک‌ها به کار برده می‌شود. کم کم دانشمند آلمانی به نام اتو بایر در سال ۱۹۳۷ با یک فرایند دیگر خود را معرفی کرد. این فرایند واکنش چند افزایشی بود و محصولاتی که از آن ساخته می‌شدند پولی یورتان شناخته شدند. در اوایل جنگ جهانی دوم پلی اورتان‌ها برای پوشش هواپیماها به کار برده می‌شدند. تا اینکه پس از چند سال کم کم روکش‌های غلطک پلی یورتانی هم روی کار آمدند. با رواج گرفتن آنها در کشورهای آمریکا، انگلستان انواع محصولات پلی یورتان تولید شد.

غلطک پلی یورتان چیست و چه کاربردی دارد

در صنایع مختلف و متفاوت غلطک‌های لاستیکی پلی اورتان برای به حرکت درآوردن و انتقال دادن نوار نقاله‌ها به کار برده می‌شوند. پس می‌توان گفت که نقش مهم و اساسی را در صنایع ایفا می‌کنند. سطح غلطک‌ها برای به حرکت درآوردن نقاله مدام با تسمه‌های زیر تسمه‌های نقاله برخورد می‌کند. در نتیجه غلطک‌ها ساییده می‌شوند پس باید دارای روکشی باشند که در برابر سایش مقاوم بوده و به راحتی آسیب نبینند. پلی اورتان هم چون ویژگی ضد سایشی دارد، برای ساخت قطعات ضد سایشی فراوان به کار برده می‌شود. یکی از قطعاتی که در برابر سایش باید خیلی مقاوم باشد، همین غلطک می‌باشد. اهمیت آن جایی مشخص می‌شود که غلطک زیر نوارهای نقاله قرار می‌گیرد. با اصطکاک نوار نقاله پلی اورتان‌ها از غلطک محافظت می‌کنند.

     روکش غلطک پلی یورتان چیست

تعریف روکش غلطک پلی یورتان

از گذشته تا به حال تولید کنندگان قطعات لاستیکی روکش‌های لاستیکی و پلی اورتان بسیار زیادی را تولید کرده‌اند. اما با پیشرفت تکنولوژی استفاده از روکش‌های پلی اورتان رواج بیشتری گرفت. روکش پلی اورتان از ترکیب دو ماده شیمیایی پلی ال‌ها و ایزوسیفات تشکیل شده است. ویژگی بارز این روکش مقاومت بالا در برابر سایش، ترک خوردگی و ضربه می‌باشد. پلی یورتان‌ها به راحتی در دمای طبیعی محیطی به پخت کامل و سریع می‌رسند. پلی یورتان‌ها علاوه بر روکش‌های غلطک، در پوشش سقف بام‌ها، مشخص کردن محل عابرین  و غیره به کار برده می‌شوند.

انواع روکش‌های غلطک پلی اورتان

روکش‌های غلطک لاستیکی یا همان پلی اورتان‌ها در انواع ترموپلاست و ترموست به کار می‌روند. ترموست جز پرکاربردترین نوع آنان است، زیرا با داشتن مقاومت کششی بالا در این روکش نسبت به روکش‌های قدیمی طرفداران بسیار زیادی را به خود جلب کرده است. استفاده از نوع ترموستات پلی اورتان به دلیل افزایش میزان ظرفیت، بالا بودن مقاومت حرارتی و مقاومت در برابر ساییدگی رایج می‌باشد.

مزیت‌های روکش‌های غلطک پلی یورتان

با توجه به ویژگی‌ها و مزایای خاصی که این نوع روکش دارد بهتر است چند مورد از آنها را مورد بررسی قرار دهیم.

  • روکش‌های پلی یورتان با توجه به خاصیت لاستیکی که توسط تولید کننده‌های قطعات لاستیکی ایجاد شده، علاوه بر افزایش طول عمر، کیفیت و دوام غلطک را هم بالاتر خواهد برد و این امر موجب می‌شود غلتک‌ها فشار و بار بیشتری را هم تحمل کنند.
  • حرکت بر سطوح لغزنده از دیگر مزیت‌ها و ویژگی‌های این روکش می‌باشد، زیرا پلی اورتان‌ها از جنسی هستند که به راحتی در سطوحی که دارای لغزندگی است به حرکت درآمده و اصطحکاک بسیار کمتری را ایجاد خواهند کرد.
  • روکش‌های پلی یورتان به روی غلطک‌های لاستیکی در برابر مواد شیمیایی انواع حلال‌ها مواد روغنی به خوبی مقاومت داشته و هیچ وقت در برابر آنها خراب و آسیب دیده نمی‎شود.
  • پلی یورتان‌ها از نظر فیزیکی و جسمی بسیار نرم هستند همین نرمی کار با آن و اصطکاک با نقاله را بسیار راحت‌تر خواهد کرد.
  • آنها در هر دامنه دمایی قابلیت انعطاف خود را حفظ خواهند کرد. همچنین در برابر تغییرات ناگهانی دما مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند.
  • آخرین ویژگی و مزیت آنها سبک بودن وزنشان است. هر چقدر وزن آنها سبک‌تر باشد قابل حمل و جابجایی خواهند بود.

روکش غلطک پلی یورتان چیست

روکش غلطک لاستیکی چیست

این نوع روکش از جنس لاستیک است که از لایه‌های لاستیکی متفاوتی ساخته شده است. روکش‌های غلطک لاستیکی به دلیل اینکه از ویژگی‌های بسیار زیادی برخوردار هستند. کاربرد عظیم و گسترده ای در صنایع مختلف دارند. این صنایع عبارتند از صنایع چاپ و بسته بندی، صنایع فولاد و پتروشیمی، صنایع نساجی، صنایع چوب و صنایع سیمان و غیره. روکش‌های لاستیکی به دلیل طراحی خاصی که دارند، بسیار در برابر مواد فیزیکی و شیمیایی اسیدها مقاوم می‌باشند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *