ویژگی ضربه گیر پل چیست؟

ویژگی ضربه گیر پل چیست؟

ویژگی ضربه گیر پل چیست؟

پل‌ ها یکی از مهم ترین سازه ‌ها در شهر هستند که نقش مهمی در رفت و آمد شهروندان ایفا می‌کنند. این سازه ‌ها بار زیادی را متحمل می‌شوند به همین دلیل برای ایمنی و استحکام بیشتر باید زیرسازی قوی داشته باشند. وسیله‌ای که استحکام پل ‌ها را تضمین می‌کند و بسیار در ایمنی این سازه ‌های مهم کاربرد دارد ضربه گیر پل نام دارد. در صنعت پل سازی به کارگیری ضربه گیر را اقدامی بسیار مهم می‌دانند زیرا یک ضربه گیر با کیفیت پل را از انواع خطرات و آسیب ‌ها حفظ می‌کند.

 ضربه‌گیر ‌های پل تجهیزاتی هستند که بین روبنا و زیرسازی پل نصب می‌شوند تا پل را از خرابی‌ های احتمالی حفظ کنند. به طور کلی علت اصلی به کار بردن ضربه‌گیر در پل جلوگیری از انتقال بار اضافی به پایه‌ های پل است و برای اینکه بار اضافی به پایه‌ های اصلی پل منتقل نشود و باعث لرزش و ترک پایه‌ ها نشود از این وسیله استفاده می‌کنند. تولید کننده ضرب لاستیکی برای پل ‌ها شرکت ‌های لاستیک سازی هستند که انواع قطعات پلیمری و پلاستیکی را تولید می‌کنند.

 ضربه گیر لاستیکی اصلی‌ ترین ضربه گیر برای محافظت از پل‌هاست که گروه پارتاک پلیمر فدک، تولیدکننده قطعات لاستیکی، این قطعه را تولید می‌کند. این شرکت از سال ۱۳۷۸ فعالیت خود را در خصوص تولید قطعات لاستیکی و انواع ضربه‌گیر ها آغاز کرد.

 کیفیت و کارایی مطلوب تولیدات این گروه و همچنین رضایت مشتریان از سازه ‌های این شرکت باعث شد که گروه پارتاک پلیمر در بین شرکت ‌های بزرگ و نامدار جای بگیرد. در ادامه این مطلب می‌خواهیم شما را با انواع ضربه گیر‌ های پل و ویژگی‌ های آن ها به طور کامل آشنا کنیم پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

ویژگی ضربه گیر پل چیست؟

ضربه گیر پل و انواع آن

لرزش‌ های غیرمنتظره یکی از عواملی هستند که باعث خرابی و آسیب به پل می‌شوند که با وجود ضربه گیر دیگر این لرزش ‌ها پیش نمی‌آید. لرزش‌ ها علت ‌های مختلفی دارند و ناشی از عوامل مختلفی مثل: بارهای سنگین- ترافیک سنگین- بار اعمال شده از طریق باد و طوفان و وزن اصلی روبنای پل هستند.

 ضربه گیر ‌های پل از لحاظ جنس مواد به دو مدل ضربه‌ گیر ثابت و ضربه‌ گیر انبساطی تقسیم می‌شوند که از لحاظ کارایی بسیار با هم متفاوت هستند. ضربه‌گیر ثابت به طوری است که به روبنای پل اجازه حرکت می‌دهد تا به طور محدود به صورت چرخشی و انعکاسی حرکت کند. اما ضربه‌گیر انبساطی پل اجازه حرکت انبساطی و انعکاسی را پایه‌های پل می‌دهد.

 ضربه گیر ها انواع مختلفی دارند که هر یک دارای ویژگی‌ های مخصوص به خود هستند.  انواع ضربه گیر ‌های پل عبارتند از: ضربه گیر های کشویی، ضربه گیر غلطکی، ضربه گیر رینو روکر، ضربه گیر خمیده، ضربه گیر های گلدانی، ضربه‌ گیر های الاستومری، ضربه گیر دیسک و… که در ادامه با کارآمد ترین مدل‌ های آن ویژگی‌ هایشان آشنا می‌شویم.

ویژگی های ضربه گیر پل

نصب ضربه گیر برای پل می‌تواند تا حد زیادی از لرزش ‌های غیر منتظره پایه‌ های پل و آسیب ناشی از بار اضافی روی آن جلوگیری کند. همچنین این لرزش ‌ها گاه ناشی از بروز زلزله و بلا های طبیعی هستند که با وجود ضربه گیر کمتر احساس می‌شوند.

 یک ضربه گیر استاندارد باید دارای مقاومت بسیار بالا در برابر وزن خیلی زیاد و ارتعاشات وضربات مختلف باشد تا بتواند ایمنی پل را به طور کامل حفظ کند. یکی از ویژگی‌ هایی که باید ضربه‌ گیر پل داشته باشد این است که در بازار های داخلی کشور موجود باشد و قیمتی مناسب داشته باشد و علاوه بر ساخت آسان استحکام زیاد در برابر وزن بالا را دارا باشد.

 عبور و مرور وسایل نقلیه و ماشین‌ های سنگین روی پل به مرور زمان باعث اعمال بار زیادی روی پایه‌ های اصلی پل‌ ها می‌شود که وجود ضربه‌ گیر های استاندارد می‌تواند از انتقال این بار به پایه ‌های پل جلوگیری کند. ویژگی دیگر ضربه‌ گیر برای پل این است که در صورت بروز زلزله و آسیب ‌های شدید می‌تواند مانع تخریب کامل سازه شود و خرابی ‌ها را کاهش دهد.

ضربه گیر کشویی

ضربه‌ گیر های کشویی اکثراً از استیل ضد زنگ ساخته می‌شوند و به صورت دو صفحه فلزی موجود هستند ضربه ‌گیر ‌های کشویی به علت اصطکاک سطحی کمی که نسبت به هم دارند دارای فضای مناسبی برای حرکت نسبی هستند.

 نوع کشویی ضربه گیر ها برای پل دارای محدودیت‌ های زیادی است و یکی از این محدودیت ‌ها این است که فقط اگر دهانه پل کوچکتر از ۱۵ متر باشد، ضربه‌ گیر کشویی را می‌توان برای آن استفاده کرد زیرا اگر پل حرکت چرخشی داشته باشد بلبرینگی کشویی در آن قابل استفاده نیست. به همین دلیل اندازه دهانه پل برای استفاده از ضربه گیر ها بسیار مهم است.

ویژگی ضربه گیر پل چیست؟

ضربه گیر نئوپرن

این مدل از ضربه ‌گیر جزو پر استفاده‌ ترین و پرکاربرد ترین مدل ‌های آن می‌باشد. زیرا دارای ویژگی روان کننده بین صفحات است که باعث ایجاد نیروی اصطکاکی در ضربه ‌گیر کشویی هم می‌شود. برای اینکه اصطکاک موجود در پل را کاهش دهیم نیازمند روان کننده هستیم و کاربردی‌ ترین جنس روان کننده پلی تترا فلوئورو اتیلن نام دارد.

ضربه‌ گیر ‌های نئوپرن حرکات ناشی از انبساط و انقباض مصالح و تیرآهن ‌های پل را جذب می‌کنند که علاوه بر کمک به پایداری پل باعث می‌شود پل عملکرد صحیح و درستی داشته باشد. ضربه ‌گیر نئوپرن معمولاً از موادی چون: سیلیکون، نیتریت و اس بی آر ساخته می‌شود و باید در تولید آن از با کیفیت ‌ترین متریال استفاده کرد تا استحکام زیادی داشته باشد.

خرید بهترین نوع ضربه گیر از پارتاک پلیمر

در این مقاله با وسیله جالب و کاربردی که ضربه گیر پل نام داشت آشنا شدیم و انواع ضربه گیر ها را همراه با ویژگی‌ های یک ضربه گیر استاندارد ذکر کردیم. همچنین در این مطلب شما را به شرکت صنعتی با سابقه پارتاک پلیمر معرفی کردیم که قطعات لاستیکی و پلیمری زیادی را مثل: اورینگ لاستیکی، پکینگ لاستیکی، چسبانک و قاپک، دیافراگم لاستیکی، قطعات طولی، غلطک لاستیکی، کاسه نمد و محصولات بسیار دیگری را تولید می‌کند و با قیمتی مناسب به فروش می‌رساند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *